• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • murtabak maggie

    2010/08/07
    salam semua.apa khabar?hari ni aku excited nak cerita kat korang semua.aku ni kan sejak kebelakangan ni,,asyik fikir nak maaaaaaaakan je.atau erti kata lain selera makan aku membuak2.mungkin jugak sbb nak dekat puasa dah.semua aku jadi teringin nak makan.antara top list aku ialah:

    ~murtabak maggie~
    ~big mac~
    ~laksa~
    ~pancake~
    mcm2 lagi la

    so, murtabak maggie menang carta num 1.sbb nak sangat,xtau nak cari kat mana.aku pun google la resepi nya~alahai, kacang!!senang ja nak buat dia.aku yg pro dlm bab2 memasak ni,setakat murtabak maggie.no hal la beb.lps dh google resepi aku mmg nak buat la petang jumaat tu,siap dah keluarkan maggie segala.tp plan aku hancus sbb kena suap budak2 mkn,so aku malas dan berazam nak masak sabtu pagi.bgun ja dri tidoq,bapak aku dah beli roti canai kot.5 bijik gitu!
    so xleh la nak buat murtabak maggie.aku tak kira,mkn petang nti aku NAK buat jugak MURTABAK MAGGIE!!!siap set time,aku turun dan gtau mak aku,aku nak masak.dia kata ok.

    so korang nak resepi tak drpd aku yg pakar ni??

    aku bagi la

    BAHAN-BAHAN

    maggie perisa kari satu paket
    telur ayam 2 biji
    perencah maggie kari guna setengah je
    sausage bersaiz kecik 6
    minyak masak
    garam secubit
    lada hitam

    CARA-CARA

    1) ambil periuk dan letakkan air dan panaskan.masukkan maggie dan biarkan sehingga air mendidih..jgn terlalu lama,nti maggie lembik,xsedap!lps dah siap,toskan maggie.buang air,nak maggie je.

    2)kemudian,ambil periuk yg sama td,letakkan air dan panaskan.masukkan 6 sausage cap ayamas yg kecik2 kedalam air yg mendidih.kita guna kaedah merebus utk mengurangkan kalori ye.agak2 sausage masak,angkat sausage td.setelah agak sejuk,potong sausage kecik2 dgn gunting.

    3)ambil 2 biji telur ayam dan pecahkan ke dlm mangkuk.tambah secubit garam,lada hitam dan setengah paket perencah maggie kari td.gaulkan sehingga sebati.kemudian masukkan sausauge yg telah dipotong kecik2 ke dlm sekali.gaulkan jugak.

    4)panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak.gorengkan maggie yg sudah dicelur td.goreng sekejap supaya maggie masak.

    5)masukkan maggie yg telah digoreng sebentar td ke dlm adunan telur yg dipukul bersama2 sausage td.

    6)guna kuali yg td.panaskan dan tuangkan minyak.kena tunggu sampai minyak betul2 panas tau.letakkan pukulan maggie,telur dan sausage yg diadun sebati ke dlm kuali.

    7)buatkan bagi maggie tersebut jadi bulat,tekan2 dengan sudip yg digunakan.biarkan 2-3 minit.
    api jgn terlalu kuat.kalihkan maggie supaya belah satu lagi masak.

    8)siap!!jgn lupa tambah sos cili utk extra sedap.

    aku ada upload gambar.jom layan.jgn terliuqqqqq tau~~ :)



    aisyah yg setia menemani aku.
    dia siap panjat atas kerusi sbb
    nak tengok aku masak.
    time ni lari naik atas nak amek
    kamera.dia ikut lari jugak!




    maggie perencah kari ngn 2 biji telur





    ni antara barang2 yg perlu digunakan
    yg senduk nasik tu utk cedok sausage k.
    haha





    kuali utk memasak ngn sudip.
    nmpak je mcm rentung tp hasilnya cantik dan sedap!






    tadaaaaa!!!
    murtabak maggie aku yg penuh dgn sausage!!!
    sedap sangat2!





    belah lagi satu.aku kalih kot sbb nak tunjuk punya pasal :P





    side angle.menyelerakan x?
    huhu





    kalau garing sket senang la nak potong!




    potong la ikut suka anda.
    nak potong mcm pizza pun boleh :)




    sedap!



    jgn lupa letak sos cili.lagi kawwww!


    tudia, aku potong shape triangle ngn rectangle.
    suka hati la nak shape apa.yg penting mkn 3 slice
    dah kenyang!! :)


    nampak x??baru letak ja tu dah nak habes.
    sarah yg baru balik sek ganti ngap jugak.
    dia kata sedap.aisyah dah kenyang.
    mak aku pun turut merasa.erm, bapak aku
    yg baru balik office pun join sekaki..


    menghayati cebisan2 terakhir dgn penuh makna.
    sarah mmg,kalau benda dia suka,mesti nak simpan bg lmbt
    habes.sejibik mcm makcik dia yg comey ni :))


    so!apa macam kawan2?best x entry kali ni??dah penat aku upload ni,korang jgn la lupa try k??
    senang,cepat dan sedap!so bila2 free,try la resepi ni.kalau boleh try la sebelum puasa ni..nti terliuqqqq aku xtau..HAHAHAHAHAHA.gelak kejam sket ja.oh,lupa nak habaq mai,esok aku nak pi qbay mall dgn amelia!dia kawan rpt time sek men dulu.esok plan nak mkn bigmac, Paddington house of pancake,nak cari kasut iylia,nak shopping sket and nak tengok movie..ok aku dah penat ni..jom tido!nyte semua :)

    ps~lupa nak gtau,td mlm aku pi first lady beli baju raya ngn 1 baju batik.aku nak kaler maroon tp xde saiz,yg tinggal semua s,xs ngn m..so mak aku soh amek kaler hijau.lagi satu tu aku suka :)
    lps tu singgah food court mkn LAKSA!kuah laksa mmg terbaek!!pekat dan panas!mmg sedap.
    ok bye!

    0 comments:

    Post a Comment